Bloed, zweet en hiken

1 november 2015 - Penang, Maleisië

Als gezellige familie reizen we vanaf Melakka door naar Penang, het eiland waar we nu zijn. Door in deze samenstelling te reizen, gaan mensen er al gauw vanuit dat een blije moeder met haar drie kinderen reist.. Hoe meer we naar het noorden reizen, des te zonniger het wordt.. Dus het witte kind begint al iets te verkleuren.

In Melakka, een plaats met Nederlandse invloeden, zien we de highlights door de fiets te pakken en lekker door de stad te crossen. Amber en ik vinden het 'upside down house' en vermaken ons als hele kleine kinderen. Na een theeceremonie bij een super aardig Chinees vrouwtje, lopen we 's avonds door Jonkersstreet over de kleurrijke nachtmarkt, waar ze naast kleine proeverijen ook aan straatkaraoke doen.

Met de bus komen we de volgende dag aan in Kuala Lumpur, een wereldstad waar we een korte stop doen. We plonsen in het zwembad met uitzicht over de stad en genieten 's avonds, al zittend op de boulevard met een bord eten op schoot, van een prachtige water- en lichtshow bij de Petronas towers. We worden nog verrast door het waterspektakel terwijl we een foto maken en druipen nat en lachend weer af richting ons hotel. De volgende dag reizen we met onze volle backpacks door naar de Batu Caves, waar een gigantische gouden buddha ons staat op te wachten. We lopen 277 treden omhoog om de grot te bewonderen, welke wordt vergezeld door vele apen waarvan één Amber haar water weet weg te gissen. Wanneer we terug komen bij onze tassen worden we zelf de attractie en willen de Indiërs maar al te graag met die lange Nederlanders op de foto. Say cheeeeese..

Voordat we de jungle in Taman Negara bereiken, hebben we een 'sleepover' in het kleine plaatsje Jerantut. De eigenaar van het hostel wil ons zo graag een tour verkopen dat we besluiten zelf op ontdekking te gaan (zo moeilijk zal een jungletocht lopen niet zijn). De volgende vroege morgen komen we rond 8 uur aan in Kuala Tahan. Onze kamer is al klaar, we droppen onze tassen en zoeken eerst een plek om te ontbijten. Echt het lekkerste ontbijt ooit.. Roti Canai, een soort pannekoek met banaan en honing. Mede doordat de eigenaresse zo hard werkt en vriendelijk is, komen we er gezellig nog twee keer.

Gemiddeld lopen we volgens Joost zo'n 10 kilometer per dag (jaja). Met een bootje worden we in de jungle gedropped en beginnen we aan de tocht. Lange broek, lange mouwen, we laten geen insect naar binnen. Na vele kilometers door het prachtige groen en de mooie vogelgeluiden, komen we aan bij de canopy walk. Tientallen meters van de grond lopen Joost en ik over smalle slingerende bruggetjes welke ons uiteindelijk weer bij Simone en Amber brengen, die al nieuwe vrienden hebben gemaakt met jongens van het Maleisische leger (je kan ze niet even alleen laten). De volgende dag trekken we stoer de korte broek aan en dat hebben we geweten. Na de eerste bloedzuigers, mosquitobites, het feit dat de steek zo'n pijn doet en we deze bij elkaar moesten uitzuigen, zijn we heel gauw weer terug! Na dit avontuur genieten we 's middags vanuit een houten bootje weer volop van de prachtige natuur en dieren en doen we alsnog een hiketocht zonder gelukkig een vlieg te zien. We eindigen de dag met een heerlijke maaltijd op een drijvend restaurant zodat we de volgende dag kunnen vertrekken naar de Cameron Highlands.

De weg naar de theeplantages is al een mooie busreis voordat we in Tanah Ratah aankomen. We kijken vanuit ons 3 euro hostel (per persoon!) de nieuwste aflevering van Floortje Dessing en laten ons 's avonds masseren zodat onze spieren weer los zijn voor de volgende hike. Bij toeval stappen we de volgende ochtend in bij een zeer aardige taxichauffeur die ons naar de theeplantages brengt. Hij is zelf ook 5 jaar theeplukker geweest en verteld ons in de auto en in de fabriek het hele proces van de thee. Naast dat het zeer interessant is, is het uitzicht ook weer prachtig.

Een ander bijzonder iets van dit dorpje of eigenlijk hostel is dat er een medebackpacker logeert van 82 jaar oud. Ze reist al sinds 1958 (57 jaar lang) over de hele wereld. Ik ben benieuwd of ik de komende weken iemand tegen kom die dat kan overtreffen. Alleen China en een paar landen in Zuid-Amerika heeft ze nog niet weten te bereizen en Peru en Nieuw-Zeeland vond ze het allermooist!

Wat zou ik op m'n 82ste van de wereld hebben mogen zien? Joost en Amber zijn in ieder geval al een mooi eind op weg.. wat kunnen ze samen genieten en wat fijn dat ze dat met ons willen delen! Deze weken met hun en 'onze mum' door Singapore en Maleisië zijn fantastisch! We genieten nog even van het historische Penang voordat we afreizen naar Langkawi. Met de andere 9 jousters erbij wordt dit vast en zeker ook 10 dagen één groot feest!

Tut Titia

Ps. Wist je dat:
- Nederland 150 jaar in Melakka heeft geregeerd? Dit hebben ze daarna geruild tegen delen van Indonesië.
- Kuala Lumpur modderige rivier betekent?
- Een theeplukker in de Cameron Highlands gemiddeld 250 kilo thee plukt per dag?
- Een bakje thee vanaf het plukken tot het drinken ervan binnen 24 uur gereed kan zijn?

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Amber:
    1 november 2015
    Wat een fantastische reis en fijn dat jullie het met óns willen delen :)!
  2. Simone:
    1 november 2015
    Wow, wat een verhaal en wat hebben we veel gedaan!
  3. Jantsje:
    Hoi lieve reizigers.
    Wat een mooi verhaal en voor ons heel herkenbaar.
    Geniet ervan allemaal .Liefs.
  4. Paula:
    Hallo avonturiers,

Wat een super mooi verhaal tante Titia. De foto's van het 'huis op de kop' waren echt prachtig.

Liefs en kusje kusje kusje van Mayke
  5. Willy:
    1 november 2015
    Prachtig verhaal Titia, alsof je de reis met jullie mag maken
    Geniet van elkaar en al het moois daar...
    Daar doe je het voor!
    Lieve groet
  6. Jeannette:
    1 november 2015
    Oooh ik kan niet wachten!!wat een mooie ervaringen en zo leuk om te zien hoe jullie genieten!nog 3 nachtjes.. Dikke tut
  7. Lysanne:
    1 november 2015
    Het klinkt allemaal weer fantastisch! Heerlijk dat jullie zo genieten! Veel plezier nog met z'n 4tjes en tot heel snel :-) XXX
  8. Marian Matthijsse:
    Hallo Reizigers,
    Wat is het zalig om te lezen wat jullie allemaal mee maken.
    En ik ben super trots op mijn zusje ,ze doet niet onder voor haar dochter,schoonzoon en vriendin van Amber.
    Geniet nog maar lekker met z'n viertjes want over enkele dagen is de groep groter.
    Veel plezier
    Marian
  9. Sanne:
    17 november 2015
    Nog even een keer opnieuw je verhaal gelezen, wat een belevenissen in een paar weken, ongelovelijk wat ontzettend gaaf wat jullie allemaal hebben gedaan! En daar komen nog heel wat avonturen bij leave, heel veel plezier!!! Liefs xx